Brand de tara:

Autoritățile române ignoră prostește un vector de imagine care și-a demonstrat deja eficiența, un vector cu mult mai atrăgător decât prăfuitul Dracula: brandul neolitic.
"Brandul de țară": imagine externă în care România este identificată cu un amalgam ciudat, în care Nadia Comăneci, Hagi și Ilie Năstase sunt adunați la grămadă cu Dracula, iar mămăliga și sarmalele, cu Ceaușescu. Dar de niște ani buni, mai-marii noștri se zbat să inventeze un "brand" adevărat, care să ne aducă celebritatea, dar și banii turiștilor care ne cam ocolesc. Mai întâi a fost "Dracula Land", parcul tematic mort încă din fașă. A urmat "Fabulospirit"-ul, himera care a trăit doar în actele oficiale. Iar acum testează, pe foarte mulți bani, "Land of Choice", bazaconia legată de frunza ministresei Udrea – simbol grafic banal, un soi de "Foaie verde, laba gâștii". În tot acest timp, un tezaur discret ne-a promovat deja imaginea în lume mult mai eficient decât ar reuși vreodată bătrânul Dracula, fie el chiar și aliat cu frunza Elenei.
"Brand"-ul care ne-a făcut deja celebri în lume vine din negura timpului, icoană a istoriei străvechi. Iar vectorii săi de imagine sunt "Gânditorul de la Hamangia", "Zeița de la Vidra", "Idolul de la Moigrad", altarul zeilor neștiuți de la Parța, superba ceramică de Cucuteni ori ciudații idoli Gumelnițani. Vi se par doar cioburi hârbuite și potcoave de cai morți? Fals: sunt martorii vremurilor când de aici, de pe meleagurile noastre, se dădea "ora exactă" a civilizației europene. Până de curând, doar oamenii de știință erau familiarizați cu aceste relicve. Dar asta s-a schimbat în ultimii ani, de când vestigiile preistoriei noastre au ieșit în lume, prin câteva expoziții senzaționale.